PYTANIE/PROBLEM
W jakim czasie możemy reklamować towar?
Co należy wpisać w reklamacji?
[2011.01.13 22:04]
ODPOWIEDŹ
Rzecznik konsumentów
Termin reklamacji towaru konsumpcyjnego:
- na gwarancji - termin określa producent w dokumencie gwarancyjnym (może to być rok, dwa lata, 3 miesiące lub inny dowolnie wybrany przez gwaranta termin), termin odpowiedzi na zgłoszenie reklamacyjne w tym wypadku również dowolnie określa producent, np. 21 dni, 30 dni,
- reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową regulują przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U.02.141.1176), w tym wypadku termin reklamacji towaru konsumpcyjnego wynosi 24 miesiące od daty nabycia towaru, a zgłoszenie reklamacyjne należy złożyć w terminie dwóch miesięcy od chwili zauważenia niezgodności. Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do zgłoszenia reklamacyjnego. Jeżeli tego nie uczyni w wymienionym w ustawie terminie, żądanie klienta z mocy prawa uznaje się za uzasadnione.
Zgłoszenie reklamacyjne powinno zawierać: dane kupującego, datę zakupu towaru, datę stwierdzenia niezgodności, cenę towaru, nazwę towaru, opis niezgodności, żądanie kupującego (wymiana towaru na nowy lub naprawa), podpis oraz załączoną kserokopię paragonu. Zgłoszenie takie najlepiej sporządzić w dwóch egzemplarzach i zażądać od sprzedawcy potwierdzenia wpływu zgłoszenia wraz z datą złożenia pisma. Jeżeli sprzedawca odmówi przyjęcia zgłoszenia bądź potwierdzenia daty wpływu na kopii, zgłoszenie należy wysłać listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru na adres sklepu.