Strona Archiwalna Powiat Słupski

Powiat Słupski

Kalendarz, imieniny

Poniedziałek 9 Września 2019     Imieniny: Piotra, Jacka, Sergiusza

Wybór języka

Wybór języka

Wyszukiwanie

Nawigacja

Aktualności

Multimedia

  • Podpisanie umowy dotyczącej drogi 21
  • Podpisanie umowy dotyczącej drogi 21
  • Podpisanie umowy dotyczącej drogi 21

Kalendarium

2019-09-01 80. rocznica Wybuchu II Wojny ŚwiatowejIX01 80. rocznica Wybuchu II Wojny Światowej
2019-09-07 Gminne Święto Plonów w SwołowieIX07Gminne Święto Plonów w Swołowie
2019-09-21 Powiatowe Święto Plonów IX21Powiatowe Święto Plonów
2019-09-28 54. Targi Ogrodniczo - PszczelarskieIX2854. Targi Ogrodniczo - Pszczelarskie
Przeglądaj wydarzenia

Przejdź do treści strony

Konieczna rewitalizacja linii kolejowej Szczecinek – Ustka

Samorządowcy z powiatów słupskiego, szczecineckiego i bytowskiego wczoraj, 2 października br. rozmawiali o możliwościach rewitalizacji linii kolejowej 405 Szczecinek – Ustka. Spotkanie w tej sprawie zorganizował w Kępicach starosta słupski Sławomir Ziemianowicz, a wybór miejsca nie był przypadkowy. Kępice to jeden z ważniejszych ośrodków, leżący dokładnie w połowie tej trasy. W debacie uczestniczyli przedstawiciele wszystkich samorządów leżących wzdłuż  linii od Ustki do Szczecinka, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku, kierownictwo Zakładu Linii Kolejowych ze Szczecina oraz Stowarzyszenia „Aktywne Pomorze”.

Po oficjalnym powitaniu starosta przedstawił cel spotkania, informując, iż niebawem będzie modernizowana linia od Piły do Szczecinka. Warto więc równocześnie i kompleksowo prowadzić prace na odcinku od Szczecinka do Ustki. Podkreślił, iż trasa ta ma znaczenie strategiczne i należy podjąć wspólny wysiłek, by zachęcić PLK do jej modernizacji.

Sławomir Puchowski, zastępca kierownika Zakładu Linii Kolejowych ze Szczecina przedstawiła dwa warianty rewitalizacji tej linii. Pierwszy to wydatkowanie 193 mln zł na całkowity remont i unowocześnienie linii kolejowej. Drugi miałby dotyczyć trasy z Miastka do Ustki, na której można na obecną linię wprowadzić nowy, komputerowy system sterowania mijankami. Puchowski dodał, iż w późniejszym czasie możliwa będzie dalsza modernizacja i skrócenie czasu przejazdu o ok. 20 minut. Koszt tego rozwiązania oszacowano na kwotę ok. 20 mln zł. Dodał, iż na pierwsze rozwiązanie nie ma pieniędzy, ale drugie możliwe jest do realizacji.

W trakcie debaty Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego zadeklarował, że na początku przyszłego roku w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego ogłoszony zostanie konkurs na opracowanie dokumentacji technicznej. Studium wykonalności całej linii może być finansowane z RPO województwa pomorskiego.  Władze wojewódzkie i wszystkie samorządy powinny więc zachęcić kierownictwo PLK, by złożyło wniosek na opracowanie studium wykonalności, bez którego nie ma możliwości ubiegania się o jakiekolwiek pieniądze unijne. Bez nich bowiem nie ma szans na tak kosztowną, kompleksową modernizację. Eugeniusz Manikowski z Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego podkreślił, że obecnie ta linia wykorzystywana jest tylko w części. Dużą liczbę kursów wykonują autobusy, ale zostaną wycofane, bo samorząd województwa odpowiada za transport kolejowy. W pierwszej kolejności należy jak najszybciej przywrócić linię, zrobić mijankę w Kępicach i przygotować studium wykonalności przez Biuro Strategii PLK.

Samorządowcy z powiatów szczecineckiego, bytowskiego i słupskiego opowiedzieli się za koniecznością całkowitej rewitalizacji tej linii i zobowiązali się do działania na rzecz jej modernizacji, czyli nakłonienia PLK na przygotowanie wniosku na wykonanie studium i wyłożenia pieniędzy na tę inwestycję. Zwijanie torów doprowadzi bowiem do całkowitego wykluczenia komunikacyjnego i degradacji regionu.

Na zakończenie starosta Sławomir Ziemianowicz dodał, iż będzie starał się, by deklaracje ze spotkania były realizowane. W pierwszej kolejności należy przekonać PLK, by złożyli wniosek o środki na studium. Później prowadzić rewitalizację etapowo, uwzględniając potrzeby transportowe na dalsze lata. Konieczne jest także podjęcie doraźnych działań usprawniających dzisiejszy stan. Przedstawiciel PLK Sławomir Puchowski zadeklarował, iż przekaże wszystkie postulaty swojemu kierownictwu. Ponadto samorządy przeciwstawiły się planom likwidacji linii 212 (na odcinku Korzybie -Bytów), a starosta słupski wstępnie zadeklarował, iż wobec planów likwidacyjnych PLK samorząd powiatowy rozpocznie działania na rzecz przejęcia tej linii i przekazania jej nowo powstałej Słupskiej Powiatowej Kolei Drezynowej.

  • autor: MM, fot. autor, data: 2012.10.03
  • data: 2012.10.03

wsteczwstecz

Licznik odwiedzin

Licznik odwiedzin:
Mamy już 7743430 wejść.
Strona Archiwalna