Obrady zdominowała dyskusja o planie transportowym
Sesję Rady Powiatu Słupskiego, która odbyła się 27 maja 2014 r. przewodniczący Ryszard Stus rozpoczął od złożenia wszystkim życzeń z okazji przypadającego właśnie Dnia Samorządu Terytorialnego, upamiętniającego pierwsze wybory samorządowe, które odbyły się w 1990 roku.
Radni zgłosili kilka interpelacji dotyczących przede wszystkich dróg gminnych i powiatowych. Padło również pytanie związane z kosztami pobytu rodziców przebywających na oddziałach dzieci w słupskim szpitalu. Przewodniczący Stus, który jest jednocześnie dyrektorem Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. Janusza Korczaka udzielił wyczerpującej odpowiedzi. Stwierdził, że osoby w trudnej sytuacji materialnej mogą wnioskować o zmniejszenie lub odstąpienie od opłat. Jednakże każdy wniosek rozpatrywany jest indywidualnie.
Starosta słupski Sławomir Ziemianowicz przedstawił sprawozdanie Zarządu Powiatu, informując o najważniejszych przedsięwzięciach. Mówił o honorowym tytule „Super Powiat”, przyznanym powiatowi słupskiemu w ramach zorganizowanego przez Związek Powiatów Polski Rankingu Powiatów w 2013 r. - Trzeba cieszyć się z aktywności mieszkańców naszego powiatu i wójtów. Bo ten tytuł to sukces nas wszystkich. Dlatego wszystkim Państwu gratuluję. – powiedział starosta. Podkreślił, że uzyskanie tytułu nie jest związane tylko z wysoką ilość punktów w rankingu, ale również z 75% udziałem w realizacji wszystkich kategorii rankingowych. Świadczy to o kompleksowym i wielopłaszczyznowym działaniu danego samorządu.
Sesję zdominowała jednak dyskusją nad Planem zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla powiatu słupskiego, nazywanego w skrócie „planem transportowym”. Wielu radnych zgłaszało zastrzeżenia do przygotowanego przez firmę zewnętrzną dokumentu. Padały zarzuty co do jakości planu, który opracowany został przez firmę z południa Polski. Jednakże wszystkie oferty jakie napłynęły były spoza Pomorza. Nawiązano także do spójności z planem transportowym dla województwa pomorskiego. W tej kwestii wypowiedział się również Marek Biernacki, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Pomorskiego, który poinformował, że plan wojewódzki odnosi się do połączeń pomiędzy powiatami, a powiatowy do połączeń między gminami.
Plan transportowy budzi dużo wątpliwości bo jest pierwszym tego typu dokumentem wprowadzanym w Polsce. Firmy, które wykonują plany na zlecenie samorządów robią je intuicyjnie, bo nikt nie ma doświadczenia w tego typu działalności. Obowiązek sporządzenia planu spoczywa na wszystkich samorządach powyżej 80 tys. mieszkańców. Ideą stworzonych dokumentów jest powstanie sieci transportu publicznego, która konkurowałaby z prywatnymi przewoźnikami.
Konsultacje społeczne związane z planem transportowym dla powiatu słupskiego cieszyły się małym zainteresowaniem i żaden z przewoźników nie zgłosił uwag ani wniosków do przygotowanego dokumentu. Mimo zastrzeżeń uchwała w sprawie przyjęcia Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla powiatu słupskiego została przyjęta większością głosów radnych.
Podczas XXXI sesji podjęto w sumie 15 uchwał, dotyczących przede wszystkim dróg gminnych i powiatowych. Ostatnia była wyjątkowa bo dotyczyła jednego z rajców Stanisława Gosławskiego. Radni musieli głosować uchwałę w sprawie wyrażenia zgody bądź odmowy na rozwiązanie z nim stosunku pracy. Po słowach uznania dla wieloletniej pracy nauczyciela wychowania fizycznego, niezwykłego zaangażowania w propagowanie sportu wśród dzieci i młodzieży radni jednogłośnie zagłosowali za odmową. Spotkało się to z uznaniem wszystkich zgromadzonych, którzy nie kryli zadowolenia z podjętej przez rajców decyzji.
Ryszard Stus udzielił odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych z poprzedniej sesji. Jedną z nich jest decyzja o kierowaniu do gmin informacji o konsultacjach społecznych z prośbą o przekazanie ich do wszystkich sołtysów. Ma to sprzyjać zwiększeniu zainteresowania mieszkańców sprawami społecznymi.
autor: DW, fot. autor, data: 2014-05-29