Finał festiwalu
Organista Gordon D. Mansell z Kanady i Żeński Zespół Wokalny Art Vocal Ensamble z Armenii wystąpili na zakończenie XXXIV Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej w Słupsku. Koncert finałowy odbył się w miniony czwartek, tj. 11 sierpnia br. w kościele pw. św. Jacka.
Na program wydarzenia złożyły się utwory: D. Zipoliego, G. Frescobaldiego, J.G. Walthera, J.S. Bacha, M. Chorenaci, N. Łambronaci. Całość poprowadził Andrzej Zborowski.
Gordon D. Mansell jest dyrektorem muzycznym i tytularnym oraz organistą w kościele Matki Bożej Bolesnej w Toronto w Kanadzie. Jako organista i założyciel chóru MOSAIC Canadian Vocal Ensemble, prowadził zespół na koncertach we Włoszech, w tym dwukrotnie w Bazylice Świętego Piotra. Gordon D. Mansell jest producentem wykonawczym
i dyrektorem artystycznym festiwalu Organix Concerts i na tym uznanym, międzynarodowym wydarzeniu organowym gościł jednych z najlepszych na świecie wykonawców z: Kanady, Polski, Włoch, Francji, USA i Wielkiej Brytanii. Gordon D. Mansell uczęszczał
do Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Toronto i St. Michael’s Choir School. Naukę gry na organach rozpoczął w wieku dziesięciu lat. Kształcił się u Petera Daly, a kiedy skończył dwanaście lat, został organistą w kościele. Gry na organach uczył się także u Williama Wrighta i Johna Tuttle. Gordon D. Mansell posiada tytuł inżyniera (1979) z Rochester Institute of Technology w Rochester w stanie Nowy Jork (USA). Posiada również tytuł licencjata (2006) i magistra (2008) z muzyki na kierunku gry organowej, które zdobył na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Toronto. Prowadzi szeroką działalność społeczną, włączając się w liczne wydarzenia kulturalne, które promują muzykę organową.
Natomiast chór Art Ensemble Vocal z Armenii został powołany do życia 2010 roku przez dyrygenta Arno Barkhudaryana. Składa się z dwunastu znakomicie wykształconych, zawodowych śpiewaczek, z których każda może śpiewać partie solowe. Repertuar chóru obejmuje: folklor ormiański i muzykę sakralną, kompozycje europejskie, zarówno klasyczne, jak i współczesne, a także rosyjskie pieśni ludowe. Występ w Słupsku był pierwszym w naszym kraju. Wcześniej chór koncertował w: Armenii, Górskim Karabachu, Gruzji
i Federacji Rosyjskiej. Głównym celem chóru jest przybliżenie ormiańskiej, narodowej sztuki wokalnej, zarówno Ormianom, jak i odbiorcom z innych krajów.
W ramach XXXIV Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku odbyło się sześć koncertów, które w każdy czwartek, od 7 lipca do 11 sierpnia br., wypełniały publicznością po brzegi kościół pw. św. Jacka w Słupsku. W tym czasie zaprezentowali się organiści: Bodan Narloch (Polska), Urszula Graham (Szwecja), Anres Eidsten Dahl (Niemcy), Daniel Tarrabia (Włochy), Piotr Grajter (Polska) oraz Gordon D. Mansell (Kanada), a także zespoły wokalne: Chór Chłopięcy Clifton School Choir (RPA), Il Basso, grupa złożona ze śpiewaków z Deutsche Oper w Berlnie (Polska, Dania), Zespół Muzyki Dawnej „Jerycho” (Polska), Męski Zespół Muzyki Cerkiewnej Kalophonia (Ukraina), Chór Słowiki 60 im. Jana Szyrockiego (Polska) i Żeński Zespół Wokalny Art Vocal Ensamble (Armenia).
Głównym instrumentem festiwalu są od lat bogato zdobione, barokowe organy, wykonane
w 1657 roku na polecenie księcia Ernest Bogusława de Croy. Na przestrzeni wieków organy przechodziły wiele remontów i rekonstrukcji. W 2002 roku, dzięki staraniom Stowarzyszenia Rekonstrukcji Organów Kościoła Zamkowego w Słupsku, przywrócono instrumentowi jego unikalny wygląd i niepowtarzalne, pierwotne brzmienie. Przez wzgląd na unikatowość organów w skali europejskiej od 1983 roku wykorzystywane są podczas kolejnych Festiwali Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku. Organizatorem wydarzenia jest Słupskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne przy współudziale parafii pw. św. Jacka w Słupsku i wsparciu powiatu słupskiego.
autor: CER Słupsk (MS, JB), fot. CER , data: 2016-08-12